wtorek, 5 sierpnia 2014

Chlebowe próby… cz.3



Eksperymentów z ciastem chlebowym ciąg dalszy, tym razem zainspirowałam się robiąc zakupy w pobliskim młynie w Bardzie. Powoli wzbogacają ofertę i obok typowych rodzajów mąki można już u nich zakupić mąkę kukurydzianą, ryżową czy jaglaną. To właśnie ta ostatnia znalazła zastosowanie w najnowszym chlebowym wypieku. Tak na próbę wzięłam tylko 2 kg, bo w chwili zakupu jeszcze do końca nie miałam pomysłu co z niej zrobię. W zasadzie samodzielnie nic szczególnego nie da się z niej zrobić, jednak dobrze łączy się z mąką pszenną, dlatego te rodzaje wykorzystałam. Jak się okazało ciasto po zarobieniu było ładne i jasne. No i chyba chleb zyskał jeszcze na zdrowotności, bo mąka jaglana jest lekkostrawna, posiada właściwości antywirusowe. Co ciekawe znalazłam również informację, że jako jeden z nielicznych produktów zawiera krzemionkę , która ma ogromny wpływ na nasze stawy, paznokcie, włosy oraz skórę. Z racji moich upodobań do wyrazistych smaków dorzuciłam prażony sezam i słonecznik oraz dodałam odrobinę kminku. W sumie dobrze połączyły się smaki mąk, ziaren i kminku. 






Myślę, sobie, że ta wersja nie domaga się jakichś wyrazistych w smaku dodatków, można go zjeść z samym masłem – tu moje ostatnie odkrycie masłem kozim, które według mnie jest przepyszne. 




Jeśli jednak wolicie jeszcze coś na chlebek, wybierzcie coś delikatnego w smaku, żeby czuć smak chleba. Moim domownikom smakował, cieszył ich również fakt, że chleb jest w wersji wytrawnej, a nie ze słodkimi dodatkami typu suszone owoce, bo te ostatnie o ile pasują do serów z wędlinami już mniej.

Chleb z mąką jaglaną i ziarnami




Levain
140g mąki pszennej chlebowej
170g wody
50g zakwasu żytniego
Mieszamy składniki, przykrywamy i odstawiamy na 12-16 godzin.




Namaczanie ziarna
60g siemienia lnianego
190g wody
Ziarna zalewamy wodą, przykrywamy i odstawiamy na taki sam czas jak levain.
Ciasto chlebowe
345g maki pszennej chlebowej
345g mąki jaglanej
70g mąki żytniej razowej
110g prażonych ziaren słonecznika
50g prażonego sezamu
320g wody
20g soli kamiennej
1 łyżeczka kminku Appetita - można wybrać wersję mieloną, ja wybrałam cały
10g świeżych drożdży
namoczone siemię lniane
levain
Wkładamy wszystkie składniki do miski i wyrabiamy ciasto 3 minuty na pierwszej prędkości robota. Dalej kolejne 3 minuty na drugiej prędkości. Z racji dodatku mąki jaglanej siatka glutenowa nie będzie mocna.





Wyrobione ciasto chlebowe odstawiamy do wyrastania na 2,5 godziny. Składanie wykonujemy dwa razy - co 50 minut. Po tym czasie dzielimy ciasto na dwa bochenki i przekładamy do foremek. 




Odstawiamy do wyrastania na około 1 – 1,5 godziny. Pieczemy 40 – 45 minut w temperaturze 240 stopni.
Ja oczywiście piekłam w garnku żeliwnym, dlatego ostatni etap jest nieco inny. Z wyrośniętego ciasta formuję duży bochenek i układam go w koszyku do wyrastania. Chleb wyrasta około godziny. Piekarnik razem z naczyniem żeliwnym nagrzewam do 240 stopni. Wyrośnięty bochenek przekładam do gorącego naczynia i 30 minut piecze się pod przykryciem, kolejne 30 minut bez przykrywki. Wyjmuję chleb i studzę na kratce kuchennej. 




   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz