środa, 12 lutego 2014

Proste, ale i wykwintne…



Oglądam ostatnio ( w sumie jak zwykle, tylko w ferie mam dużo więcej czasu i dokładniej mogę się wszystkiemu przyjrzeć) sporo stron o tematyce kulinarnej. Zachwycam się zdjęciami pięknie i misternie ułożonych potraw. I myślę sobie, że o ile wszystko pięknie wygląda, o tyle chyba szkoda było by to zjeść. Artystyczne kompozycje Wojciecha Sumińskiego nic nie ustępują Niemieckiej Akademii Gastronomicznej. I dobrze przynajmniej jest na kim wzorować się i ciągle doskonalić. Choć bardzo mi się stylizacje podobają, bliżej mi jednak do rustykalnego chaosu na talerzu. Staram się jednak twórczo wykorzystywać składniki i łączyć teoretycznie niepołączalne. Szukałam ostatnio składników, które dobrze pójdą z żółtym serem. Zapędziłam się i to bardzo – chyba nawet nie chcę napisać co łączyłam, tak bardzo momentami było to absurdalne. I w końcu uznałam, że kilka prostych i bogatych smakowo składników da najlepszy efekt. I tak powstała grzanka z serem.  



Nie do końca jednak taka zwykła. Dlaczego? Spójrzmy na składniki – pszenna bagietka,  żółty ser – np. gouda, pył z orzechów laskowych, czerwone winogrona, nalewka z wiśni, sok z limonki i czarny pieprz. Najprostsze składniki dały wielowymiarowy smak i wizualnie ładny efekt. Grzanka może być prosta, ale i wykwintna.

Grzanki z serem w orzechach i winogronami.



1  mała bagietka pokrojona w grube plastry – około 6 sztuk
6 półcentymetrowych plastrów żółtego sera
6 łyżek pyłu z orzechów laskowych
1 jajko
6 łyżek mąki pszennej
oliwa z oliwek
18 przekrojonych na pół kulek winogrona
100ml nalewki z wiśni
sok z połowy limonki
świeżo mielony czarny pieprz




Do garnka wlewamy nalewkę, sok z limonki. Dodajemy połówki winogron. Gotujemy i redukujemy płyn. Na końcu przyprawiamy pieprzem.
Ser obtaczamy w mące, jajku i pyle orzechowym. Delikatnie obsmażamy na oliwie z oliwek. Układamy na bagietce wcześniej posmarowanej oliwą z oliwek i podpieczonej w piekarniku.
Na wierzchu układamy winogrono i polewamy redukcją z nalewki.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz