poniedziałek, 16 stycznia 2017

Słodko, słodko…, czyżbym polubiła desery?



Moi warsztatowi – niektórzy rzucali chwilowym fochem, kiedy tak o nich mówiłam -  od początku wiedzieli, że nie przepadam za deserami. A ich planowanie na warsztaty przyprawiało mnie o zawrót głowy, bo i nie przepadam za słodkościami, i jakoś wielce nie lubię ich przyrządzać. Choć były momenty, że przekonywałam się, że aż tak straszne to nie jest. I przyjechał nagle/ nie nagle D. ze swoją koncepcją deseru.  Pojawiły się skowronki, motylki i inne takie…, chyba wiadomo co mam na myśli. No może trochę marudziłam ze względu na ilość masła, ale D. powiada: ,,Bez masełka nie ma deseru”. Tak na marginesie - On masełko uwielbia. Poddałam się i oddałam mu pole działania. Chociaż i tak wtrąciłam swoje trzy grosze w postaci soku cytrynowego, bo jednak mój poziom tolerancji  słodkości jest niski. Co wyszło? Deser marzenie – ciepłe z zimnym, owocowy, coś chrupiącego, kremowego i bez czekolady – ideał. 



D. zyskał miano mistrza deserowego, choć skromnie temu zaprzecza. Wiem jedno, takie desery lubię, a nawet kocham. Ciekawe co teraz wymyśli, bo poprosiłam o jeszcze jedną idealną słodkość. Czy aby pokocham tylko deser? Ciekawe…

Mini jabłeczniki w cieście filo z migdałową kruszonką i sosem


Farsz jabłkowy
2kg jabłek
150g cukru trzcinowego
100g masła
otarta skórka i sok z 1 cytryny
0,5 łyżeczki cynamonu Appetita


2 gwiazdki anyżu
Kruszonka
200g zimnego masła
100g mąki pszennej
100g zmielonych migdałów


100g płatków owsianych
200g cukru trzcinowego
szczypta soli
ciasto filo
Sos
200ml śmietany 30%
50ml mleka
3 żółtka
100g cukru
laska wanilii
Jabłka obieramy i kroimy w kostkę - ułatwiamy sobie sprawę Kenwoodem. Na patelni rozgrzewamy masło i wrzucamy jabłka, dodajemy cukier, skórkę cytryny, cynamon i anyż. Smażymy 20 minut, aż jabłka zmiękną, a sok odparuje. Na koniec wlewamy sok z cytryny, mieszamy i studzimy.
Składniki kruszonki łączymy, by powstały grudki.
Ceramiczne foremki do sufletów smarujemy cienką warstwą masła. Płat ciasta filo smarujemy masłem i kroimy na paski 2x10cm. Układamy w foremkach kilka przyciętych płatów ciasta tak, by brzegi wystawały ponad foremkę.



Wkładamy masę jabłkową, posypujemy kruszonką. Pieczemy około 20 minut w piekarniku nagrzanym na 180 stopni.
Wanilię rozkrawamy i wybieramy nożem ziarenka. Śmietanę i mleko zagotowujemy. W metalowej misce żółtka mieszamy z cukrem, powoli dodajemy śmietanę z mlekiem, cały czas mieszamy. Miskę stawiamy na garnku z gotującą wodą, ale tak, by nie dotykał dnem powierzchni wody. Sos mieszamy i czekamy aż lekko zgęstnieje. Studzimy. Sos nie może być zbyt gęsty, bo po wystudzeniu nabiera jeszcze gęstości.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz