wtorek, 19 maja 2015

Wspólne pieczenie chleba…



Jak co miesiąc skusiłam się na akcję wspólnego pieczenia chleba. Tym razem przepis został wybrany przez Elę z bloga W poszukiwaniu Slowlife, a zaproponowała ona chleb orkiszowy z kaszą gryczaną z bloga Trufla. Nigdy nie wypiekałam chleba z dodatkiem kaszy czy ziemniaków, dlatego ciekawość wzięła górę i w końcu była okazja do spróbowania takiego połączenia. Samą kaszę gryczaną bardzo lubię, w ogóle smakują mi wszystkie rodzaje kaszy, dlatego byłam ciekawa jak ten specyficzny gryczany  smak zagra w chlebie. Uznałam też, że może warto by dodać jakąś przyprawę. Wybrałam majeranek, bo to taki tradycyjny składnik kuchni polskiej, a i jakoś kasza kojarzy mi się z tradycją polskiego stołu. Nie obyło się znowu bez kombinacji, bo nie przepadam za mąką orkiszową i nie chciałam już zrzędzić, że chleb dobry, ale może warto następnym razem podmienić mąkę. Zrobiłam to od razu – dałam mąkę pszenną razową i mąkę pełnoziarnistą 3 ziarna – takie połączenie mąki orkiszowej, żytniej i pszennej. No i dobrze zrobiłam, bo wyszedł naprawdę pyszny, mocno wilgotny chlebek, który poprzez dodatek miodu mniszkowego ładnie skarmelizował się i ma ciemną barwę. 


Jednocześnie dziękuję wszystkim Piekarkom i Piekarzom za kolejne smaczne i udane wspólne weekendowe wypiekanie. Do następnego razu…  

Chleb orkiszowy z kaszą gryczaną


Zaczyn:
2 łyżki zakwasu żytniego
210 g wody
165 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej - typ 2000 / * tu dałam mąkę pszenną razową
Wymieszać, przykryć szczelnie, zostawić w temperaturze pokojowej na 12-24 godziny.

Ciasto właściwe:
1/2 szklanki kaszy gryczanej – po ugotowaniu 1 pełna szklanka kaszy
cały zaczyn
160 g letniej wody
1/4 łyżeczki drożdży instant – pominęłam, jeśli mamy mocny zakwas, można spokojnie pominąć/
2 łyżeczki soli morskiej
2 łyżeczki płynnego miodu/ * dałam miód mniszkowy
300 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000)/ * dałam pełnoziarnistą mąkę 3 ziarna

1 łyżeczka majeranku Appetita – dodałam do kaszy podczas gotowania







Do wody dodać zaczyn, wymieszać, dodać resztę składników, miksować na średnich obrotach ok. 1-2 minuty.
Przełożyć do foremki wysmarowanej olejem i wysypanej otrębami  - * foremkę wysypałam płatkami owsianymi - odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Ciasto ma wypełnić foremkę do brzegów. Wyrośnięty chleb posmarować olejem roślinnym. Piec 15 minut w 220 st. C, 45 minut w 190 st. C. Studzić na kratce, kroić po zupełnym ostudzeniu.




Chleb orkiszowy z kaszą gryczaną na blogach:
Akacjowy blog
Bajkorada
Codziennik kuchenny
Fabryka kulinarnych inspiracji
Grahamka, weka i kajzerka
Jagodziana Coffee
Konwalie w kuchni
Kulinarne przygody Gatity
Kuchennymi drzwiami
Leśny zakątek
Nieład malutki
Ogrody Babilonu
Polska zupa
Smak mojego domu
Stare gary
Ugotujmy to
W poszukiwaniu slow life
Zacisze kuchenne


6 komentarzy:

  1. Kasiu,
    chlebek bardzo ładny i ciekawie skomponowany.
    Ja też nie przepadam za mąką orkiszową, ale wierz mi, że w kompozycji z kaszą gryczaną wypada wyjątkowo pysznie.
    Dodatek przypraw zależy od gustu i smaku, a o tych trudno dyskutować...
    Dla mnie wypiek był dostatecznie aromatyczny i będę go powtarzać.
    Pozdrawiam Cię.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również obawiałam się tej maki orkiszowej, bo do tej pory żaden chleb z jej przewagą mi nie smakował, ale w tym przypadku jestem bardzo mile zaskoczona, bo kasza pięknie się z nią komponuje.
    Dziękuję i do następnego!:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kasiu przepiękny chlebek Ci sie upiekł:). Pozdrawiam i dziękuję za wspólne pieczenie

    OdpowiedzUsuń
  4. A mi podszedł z tą razową mąką orkiszową:-) Przepiękny Ci wyszedł i jet ciekawa smaku majeranku w chlebie;-)Dzięki za wspólny czas:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mnie bardzo smakował w oryginalnej wersji! Twój też jest bardzo ciekawy! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Pięknie się uiekł :) Dzięki wielkie za wspólny czas, pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń