poniedziałek, 18 maja 2015

Sezon pokrzywowy…



Już kilka lat z rzędu obiecywałam sobie, że odważę się w końcu użyć pokrzywy w swoich daniach. Przeglądałam różne sposoby zastosowania: herbata, zupa, danie a la szpinak, tarta, dodatek do chleba, pizzy, pasztetu. Podczas pierwszego finału Blogerchefa, który odbył się w Łasku, miałam okazję spróbować zupy z pokrzyw z jajkiem gotowanym metodą sous vide. Przyznam, że zupa ta smakowała mi bardzo, dlatego postanowiłam w końcu ugotować, może niekoniecznie taką samą, ale właśnie pokrzywową zupę. Z racji tego, że ostatnimi czasy w niedziele właśnie oddaję się przyjemnościom wypiekania chleba, komponowaniu nowych dań i wtedy mam właśnie najwięcej czasu, udałam się uzbrojona w nożyczki i miskę w gąszcz rosnący za domem, by pozyskać odpowiednią ilość roślin. Chwilę czasu mi to zajęło, bo zbierałam tylko szczyty roślin. 

 
Cała zadowolona i niepoparzona wróciłam do domu i zakomunikowałam mamie, co będzie na obiad. Jej mina naprawdę powalająca, najpierw przestrach, a później lekkie niedowierzanie i rzut oka do miski czy naprawdę są w niej pokrzywy. Były…, i to naprawdę spora ilość. Niestety w domu nie ugotuję jajka metodą sous vide, ale dzięki silikonowym foremkom do gotowania jajek mogę uzyskać podczas gotowania konsystencję podobną do tych, które poddane są gotowaniu w niskiej temperaturze. 


I tak spełniłam swoje jedno z wielu małych marzeń – ugotowałam zupę pokrzywową.


Zupa pokrzywowa


2l wody
4 pałeczki z kurczaka
3 pasternaki pokrojone w grubą kostkę
1 duża biała cebula grubo posiekana
2 ząbki czosnku pokrojone w grube plasterki         
miska szczytowych liści pokrzywy – 3 4 szklanki
100ml śmietany 30%
2 łyżki oliwy koperkowej
3 liście laurowe Appetita
7 ziaren czarnego pieprzu Appetita
5 ziaren ziela angielskiego Appetita
sól


Do rozgrzanego garnka wlewamy oliwę i przesmażamy na niej cebulę, czosnek i pasternak. Dodajemy pałeczki kurczaka i zalewamy wodą. Przyprawiam liściem laurowym, pieprzem, zielem angielskim i solą. Zagotowujemy i gotujemy na wolnym ogniu około godziny. Wywar odcedzamy, wrzucamy pokrzywy i gotujemy 15 minut. Następnie wlewamy śmietanę i blenderujemy. W razie potrzeby doprawiamy solą i świeżo mielonym pieprzem. Podajemy z jajkiem gotowanym metodą sous vide lub gotowanym w silikonowej foremce, tak aby żółtko było płynne.
* Ja do jajka dodałam odrobinę soli i świeżo mielonego pieprzu oraz pokrojony w cienkie paski suszony pomidor.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz