poniedziałek, 10 listopada 2014

Bataty – odsłona 1. …



W końcu trafiłam na produkt, o którym wiedziałam, że jest, ale nigdy go nie jadłam, a już na pewno nic z niego nie przyrządzałam. 



A przyszło mi się z nim mierzyć w kontekście dania finałowego na konkurs. Powiem szczerze, że to był skok na głęboką wodę. Najprościej byłoby zrobić z niego zupę, albo puree, albo chipsy, albo upiec. Nic z tych rzeczy nie wchodziło w grę, bo uznałam, że to zbyt łatwe. Zrobiłam trzy próby. Zaczęłam od bezpiecznej, bo wykorzystałam bataty właśnie, bo o nie chodzi, w daniu obiadowym. Musiałam zdać się na to, co przeczytałam o słodkich ziemniakach i wyobraźnię smaku. Rzekomo pod względem smaku są one czymś pomiędzy marchwią a dynią. Nie do końca jednak zgadzam się z tym, bo są wyraźnie słodkie i mają specyficzny aromat. Do tego po ugotowaniu ich konsystencja jest dość kleista. Wykorzystałam je więc jako składnik do placków. Sama placki to za mało – choć na piątkowy obiad jak najbardziej pasują, dlatego pozwoliłam sobie na przyrządzenie mięsa. Padło na kurczaka, którego połączyłam z typowym o tej porze warzywem - mianowicie jarmużem i natką pietruszki.  A z racji, że niedaleko mnie funkcjonuje Browar Fortuna w Miłosławiu postanowiłam po raz kolejny postawić na produkowany przez niego trunek i tym razem wybrałam – cydr


Wcześniej gotowałam dania z piwem czarnym,  wiśniowym i śliwkowym. Muszę stwierdzić, że bardzo dobrze sprawdziły się, dlatego nie miałam wątpliwości co do doboru cydru. Ma przyjemny jabłkowy aromat i nie jest nadmiernie słodki, powiedziałabym nawet, że idzie w kierunku wytrawności – i bardzo dobrze, bo nie przepadam za daniami głównymi w wersji słodkiej. Powstała harmonijna kompozycja smakowa, mimo że nie jest może zbyt piękna na zdjęciach.





Placki batatowe z patelni z kurczakiem w cydrze




125g batatów
90g mąki
szczypta morskiej soli
świeżo mielony kolorowy pieprz Appetita
¼ łyżeczki sody Appetita
½ łyżeczki proszku do pieczenia Appetita
40g masła
1 małe jajko
2 łyżki mleka
oliwa z oliwek do smażenia




Bataty obieramy i kroimy w kostkę. Gotujemy do miękkości na parze, 




studzimy i rozgniatamy widelcem. Mąkę, sól, sodę i proszek do pieczenia mieszamy i przesiewamy przez sito. Masło roztapiamy i studzimy. Jajko lekko ubijamy. Do sypkich składników wlewamy jajko, masło, mleko. Dodajemy puree, przyprawiamy pieprzem i mieszamy, aż powstanie gładkie ciasto. 




Na rozgrzaną patelnie wlewamy oliwę z oliwek i układamy łyżka ciasto na patelni, formujemy placki. Osmażamy z każdej strony na rumiano.

1 podwójny filet z kurczaka
10 liści jarmużu
1 por
1 biała cebula
pęczek natki pietruszki
250 ml cydru
100ml śmietany 18%
1 łyżka musztardy ziarnistej
morska sól
świeżo mielony kolorowy pieprz Appetita
1 łyżka listków świeżego tymianku
olej z pestek winogron do smażenia
Z liści jarmużu wykrawamy twardy nerw i blanszujemy w osolonej wodzie, następnie odcedzamy i przelewamy lodowatą wodą. Pora kroimy w pół plasterki, cebulę w pióra. Na rozgrzaną patelnię wlewamy olej i osmażamy na nim mięso z obu stron, przyprawiamy solą i pieprzem. Zdejmujemy filety z patelni. Następnie wrzucamy cebulę, por  listki tymianku przesmażamy, przykrywamy i dusimy do miękkości. Dodajemy musztardę, wlewamy cydr i zagotowujemy, dolewamy śmietanę, zagotowujemy i dusimy bez przykrycia aż sos zredukuje się. Dodajemy jarmuż i mięso, chwile jeszcze dusimy pod przykryciem – około 5 minut. 




Mięso przed podaniem kroimy na małe kotleciki, wykładamy na talerz warzywa z sosem, na nich układamy mięso, a obok placki batatowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz