wtorek, 31 maja 2016

Adam gotuje… cz.1



- Jakie robicie sałatki u siebie w restauracji? – zapytałam kiedyś Adama.
- Jakie? Grecką, cezar i westfalską, i jeszcze taką z grillowanym wędzonym serem.
Szczególnie zaciekawiła mnie ostatnia i dopytywałam, co się w niej znajduje. Okazało się, że to pomysł Adama i na stałe trafił do karty lokalu. Tymczasem postanowiliśmy wspólnie stworzyć nową recepturę na sałatkę. I tak pokopaliśmy trochę w zapasach, przynieśliśmy co nieco z ogrodu i przystąpiliśmy do działania. Adam podał punkt wyjściowy, a ja dorzucałam swoje trzy grosze. I w sumie powstała sałatka w wersji de luxe, która ma swoje korzenie w kuchni śródziemnomorskiej. Wreszcie była okazja połączyć w jednym daniu włoską cukinię, hiszpański marynowany bób i cypryjski ser halloumi, elementy polskie również znalazły tutaj miejsce – sałata, szczypiorek. I niby nie powinno się łączyć ryby z serem, ale skrzypiący między zębami ser i strzelający słony kawior tworzą ciekawą parę. Po sfotografowaniu i spróbowaniu, jak ja to nazywam, wersji reprezentacyjnej, każdy nałożył sobie dokładkę i tu tak naprawdę powstały trzy totalne Freestyle – no proszę zobaczyć.
Adama:


Mój:


A że w polskiej kuchni wszystko lubimy jeść z pieczywem, to i tutaj tak się stało. Zaskoczyło nas jednak, że żytni zakwasowy chleb z naprawdę słodkimi figami dobrze pasuje ze słonymi nutami z sałatki. 


I po raz kolejny muszę odwołać się do Nigela Slatera, który w kuchni łączy kontrasty, pokazując, że idealnie pasują do siebie. Zatem Adam gotuje, a ja zapraszam.

Sałatka Adama


1 sałata masłowa
225g sera halloumi
120g bobu w oliwie
140g grillowanej cukinii w oliwie
250g pomidorków truskawkowych – kilka zostawiamy do dekoracji – kroimy je na połówki
1 ząbek czosnku
pęczek szczypiorku
kilka listków świeżej bazylii lub szczypta suszonej Appetita
2 łyżki oliwy – 1 -  do posmarowania sera przed grillowaniem, 1 - do sosu pomidorowego
różowa sól himalajska
świeżo mielony czarny pieprz Appetita
czarny kawior gromadnika
Sałatę płuczemy, większe liście rwiemy na strzępy, mniejsze zostawiamy w całości – układamy w misce. Pomidory, czosnek, szczypiorek, bazylię blenderujemy na gładki sos, przyprawiamy solą i pieprzem. 



Na sałacie układamy bób i cukinię. 



Ser kroimy na centymetrowe plastry, smarujemy oliwą i grillujemy na patelni tak, by ser zrumienił się. Wykładamy go do miski z warzywami. Na wierzchu układamy połówki pomidorków, a na nich kawior. Posypujemy sałatkę szczypiorkiem i polewamy sosem pomidorowym.
*Sałatka dobrze smakuje z żytnim pieczywem z suszonymi owocami – przepis TUTAJ.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz