czwartek, 23 kwietnia 2015

Słodko-ostry smak…



Ostatnio planowałam warsztaty kulinarne, których głównym tematem miały być przełamane smaki:  słodko – kwaśny, słodko – słony, słodko – ostry itd. Jak to w życiu, nie wszystko idzie zgodnie z planem, dlatego tym razem spotkanie nie doszło do skutku i muszę je przesunąć na później. Wcale mnie to jakoś nie zaskoczyło, bowiem ostatnio życie zgotowało mi tyle niespodzianek, że każda kolejna wcale mnie nie dziwi. I jakoś tak nasunęła mi się myśl z filmu Władysława Pasikowskiego ,,Słodko-gorzki”, w jednej ze scen jeden z bohaterów wypowiada właśnie kwestię: ,,Życie ma słodko – gorzki smak”. Czy faktycznie? Nie zgadzam się z tym twierdzeniem, bo według mnie raczej słodko – ostry. Z jednej strony spotyka nas wszystko to, co przyjemne, zabawne, szczęśliwe, optymistyczne i to właśnie ta słodka odsłona życia. Z drugiej jednak otrzymujemy raz na jakiś czas, powiem delikatnie, takiego kopa, że w jednej sekundzie ryjemy twarzą po ziemi i to jest właśnie ostra odsłona. Nie wszystko co nas spotyka jest miłe, a kopniaki powodują, że uczymy się na własnych, a najlepiej byłoby, żeby na czyichś, błędach, podnosimy się i podążamy w dalszą drogę. Kuszona właśnie tym skojarzeniem, że życie ma słodko - ostry smak, postanowiłam przygotować kulinarne odzwierciedlenie tej myśli. Tak powstał kolejny chleb, początkowo przyjemnie słodki, a ostatecznie pozostawiający wyraźnie ostry posmak w ustach.


Słodko – ostry chleb


350g mąki chlebowej typ 750
300g mąki z pełnego przemiału
2 łyżeczki zmoździerzowanego czarnego pieprzu Appetita


2 łyżeczki soli kamiennej
1 opakowanie drożdży instant
4 łyżki oliwy z oliwek
500ml wody
250g suszonych fig


Do miski wsypujemy wszystkie sypkie składniki, wlewamy wodę, oliwę z oliwek i wyrabiamy ciasto około 5 minut. W tym czasie kroimy figi na połówki lub, jeśli są duże, na 3 części. Dodajemy je do ciasta i jeszcze chwile wyrabiamy, bu figi równomiernie rozłożyły się w cieście. 





Przykrywamy i odstawiamy do wyrośnięcia na 1,5 - 2 godzin. Po tym czasie formujemy bochenek i przekładamy do wysmarowanej oliwą formy. Odstawiamy do wyrośnięcia na godzinę. 


Piekarnik rozgrzewamy do 200 stopni, wkładamy chleb do piekarnika i pieczemy 45 minut. Wyjmujemy z formy i studzimy na kratce kuchennej,
      

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz